Kedves Tanítványaim!
A
mai órán egy másik híres orosz zeneszerzővel, Igor Fjodorovics Sztravinszkij
életével fogtok megismerkedni. Hoztam egy leírást róla, kérlek, olvassátok el!
“A zene önmagán
kívül semmit sem képes kifejezni.” – A zseniális Sztravinszkij életéről röviden
1882. június 17-én született Igor
Fjodorovics Sztravinszkij orosz származású zeneszerző, karmester és zongorista,
a 20. század egyik legkiemelkedőbb komponistája, az európai zene egyik
legnagyobb hatású, legsokoldalúbb, legtöbbet vitatott egyénisége.
A muzsikus szülők ellenére nem volt
egyértelmű a zenei pálya a kis Igornak, csak 9 éves korától kezdett el
zongorázni és zeneelméletet tanulni. Apja tanácsára is inkább a jogi egyetemre
ment, amit nagy nehezen végzett csak el. Szíve folyamatosan a zene felé húzta,
tehetségét mégsem iskolapadban fejlesztette, hanem négy évig Rimszkij-Korszakov
vette szárnyai alá.
Alkotókedve,
lelkesedése és a zene iránti szeretete óriási volt, ami azért is volt fontos,
mert az amúgy kistermetű, törékeny, egész életében betegeskedő Sztravinszkij
nem biztos, hogy bírta volna energiával és megéli a szép öregkort – mintha
mondjuk egy egyszerű irodai munkája lett volna. Fiatal kora óta gyengítette
egészségét tüdőbaj, tífusz, gyomorvérzés, sérv, görcsös fejfájás és
álmatlanság, ami mellett hihetetlen teljesítmény olyan nagyszerű zeneműveket
komponálni, mint amelyeket neki köszönhetünk. Forradalmi stílusú műveiből talán
mindez kiérezhető, de rajongói számára ő egy etalon volt, egy zseni, aki új
korszakot hozott a balett és operák világába.
Az
egész világ felfigyelt rá még ifjúkorában. Az első átütő siker, mely egyben
első jelentős állomásának is tekinthető szakmai életében, Párizsban érte 1911-ben,
ahol óriási sikert aratott Tűzmadár című darabjával. Ekkor már
Svájcban élt. A romantikus hangzású zeneműveit ezután a régi pogány kori
Oroszország mitikus világa ihlette. Ilyen volt a Tavaszi áldozat című darabja,
melynek premierje botrányba fulladt a közönség reakciója miatt. Oroszországba
nem térhetett haza, az első világháború nagyon megviselte, sokat utazott szerte
Európában, de megfordult többek között az USA-ban is. A látogatás zeneileg is
hatott rá.
A
húszas évektől neoklasszicista stílusú zenéket komponál, ekkor már Franciaországban élt családjával. A húszas
éveiben nősült meg először, unokatestvérét vette el, akitől két gyermeke is
született. Szépen, harmóniában éltek egészen felesége haláláig. Előtte Ludmilla
lányát veszítette el tüdőbajban, rá néhány hónapra anyját és feleségét. A
tragédiákkal újabb korszakváltás következett be életében, 1939-ben az Egyesült Államokban
telepedett le.
A
változás boldog időszakkal ajándékozta meg a betegeskedő komponistát: feleségül
vette Vera de Bosset orosz táncosnőt, régi szerelmét, 1945-ben megkapta az amerikai
állampolgárságot. A tengerentúlon, élete második felében mindent elért
és megkapott, amit csak kívánhat magának az ember: boldog családot, sikereket,
elismertséget, gazdagságot (köszönhetően egy kiadóval kötött exkluzív
szerződésnek).
Közel
fél évszázad után térhetett vissza hazájába, Oroszországba, ahol szinte hősként fogadták. Fantasztikus sikerrel
játszotta és vezényelte le zeneműveit Moszkvában és Leningrádban. Ettől
függetlenül második hazájának tekintette az USA-t, ahova visszatért feleségével.
Stílusát
tekintve, mint zeneszerző: új technikákat alkalmazott, erősebb ritmikájú,
harmonikusabbak és összetettebb művek születtek utolsó korszakában. A
kéjenc útja című teljes operáját közel hetven évesen írta meg és még utána 20
évig élt, de utolsó éveiben (1967-től) már csak hallgatta a muzsikát,
valamint társszerzője lett a Zene költészete című könyvnek. 1971.
áprilisban halt meg New York-i otthonában 88 évesen.
Házi feladat:
Készíts
vázlatot a zeneszerző életéről a füzetedbe, és küldd el kedd este 8 óráig a tanulo9876@gmail.com e-mail címemre.
Jó
munkát kívánok!
Üdv,
Mariann néni
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése