Kedves Tanítványaim!
Ne feledjétek, ma 9 órakor a ZOOM-os alkalmazáson keresztül találkozunk!
A mai órára Sztravinszkij másik leghíresebb balettját hoztam el nektek, a „Tavaszi áldozatot”, mely a 20. századi zene egyik legnagyobb hatású remekműve, annak ellenére, hogy bemutatása botrányba fulladt. A leírás után nézzétek meg a videót, és házi feladatként hasonlítsátok össze a két balettot (Tűzmadár, Tavaszi áldozat), majd írjátok le pár mondatban a véleményeteket. A házi feladatokat vasárnap délután 4 óráig küldjétek el a tanulo9876@gmail.com e-mail címemre.
A
mű pontos címe A tavasz megszentelése – Képek a pogány Oroszországból. A
Tavaszi áldozat koncepciója szerint a tavasz eljövetelét ünneplő-üdvözlő
rituálék, szertartások elevenednek meg a színpadon, majd egy fiatal lányt
választanak ki áldozatul, aki halálra táncolja magát (ez a téma a magyar és más
európai balladahagyományokból is ismert).
Gyagilev
és társulatának Párizsban megrendezett „orosz évadjára” íródott ez a balett is,
1913. május 29-én mutatták be. Az ősi pogány szertartások és azok avantgárd
zenei eszközökkel történő színpadi megidézése botrányt okozott. Utólag
értékelve korszakos jelentőségű mű lett, amely sok tekintetben szakított addig
megkérdőjelezhetetlennek hitt a zenei hagyományokkal, szokásokkal. „A Tavaszi
áldozat kétségtelenül a 20. század első felének leghíresebb kompozíciója.
Hatása robbanáséhoz hasonlítható: elemeire robbantotta szét a zenei nyelvet,
amely ezután már nem volt összerakható úgy, ahogyan azelőtt volt.” (Donald J. Grout zenetörténész)
A
tavaszi áldozat zenéjének forradalmi, a konzervatívok által polgárpukkasztónak
tekintett újdonságai:
-
bonyolult ritmikai
összetettség, aszimmetria
-
motívumok makacs
ismételgetése (ostinato) ütemeken keresztül, mint törzsi zene, az extázisig
(más nézetek szerint az ismételgetés a modern kor indusztriális környezetét, a
gépek zakatolását is idézheti)
-
hangnemi
bizonytalanság, kemény disszonanciák, vad hangzások
A
műnek nincs cselekménye – ellentétben A tűzmadárral –, hanem inkább képek,
jelenetek sorozata. Stravinsky mellett az ötlet kidolgozásában részt vett a
neve hangzása ellenére szintén orosz utazó, festő és régész–művészettörténész,
Nicholas Roerich, aki Gyagilev A művészet világa elnevezésű csoportjának elnöke
lett 1910-ben, és aki a produkció díszlet- és jelmezterveit is készítette; a
koreográfus Vaslav Nijinsky volt. Bár a mű színpadi zenének íródott,
koncerttermi alkotásként is tökéletesen megállja a helyét, nincsenek benne
olyan üresjáratok, mint a Tűzmadár-balett zenéjében. A zeneszerző tagadta, hogy
az orosz népzenéből vett volna át motívumokat, de ezt utólag cáfolták a
kutatások. A mű részei:
I. rész: A Föld imádása
1.
Bevezetés
2.
Tavaszi jövendölés
3.
Emberrabló-játék
4.
Tavaszi körtánc
5.
Rivális törzsek játéka
6.
A bölcs bevonulása; Földcsók, a bölcs
7.
Földtánc
II.rész: Az áldozat
1.
Bevezetés
2.
Serdülő lányok misztikus körei
3.
A kiválasztott dicsőítése
4.
Az ősök megidézése
5.
Az ősök rituáléja
6.
Szent tánc (A kiválasztott)
A videót itt nézhetitek meg
Jó munkát és jó pihenést kívánok a
hétvégére!
Üdv,
Mariann néni
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése