Nyelvtan 03.23.
Sziasztok, itt is csak azt tudom elmondani, mint
irodalomból. Köszi annak, aki tisztességesen dolgozott. Az értékelés minden 3.
feladat után fog történni. Patrik, Lúcia, Dávid, Ricsi, mi van veletek? Miért
nem dolgoztatok semmit? Van akadálya vagy a lustaság? Jelentkezzetek!
A mai órán arról fogunk tanulni, hogy nyelvünknek milyen
rétegeit különböztetjük meg napjainkban. Segítségünkre lesz a tankönyv (66-67.
o.). Írok nektek egy vázlatot, szeretném, ha ez bekerülne a füzetbe! A vázlat
bizonyos részeit nektek kell kitöltenetek, ezeket a helyeket zárójelben fogom
jelölni.
A szókészlet rétegei
-
nemzeti nyelv = nyelvváltozatok összessége
-
Normatív nyelv = irodalmi nyelv + köznyelv / mindenki számára minta
o
irodalmi nyelv= (írj példát a könyvből)
o
köznyelv= (írj példát a könyvből)
-
területi nyelvváltozatok a nyelvjárások, ezek
hangtana és szókincse eltérhet a köznyelvtől
o
valódi tájszók: ((írj 3 példát a könyvből)
o
jelentésbeli tájszók: (írj 3 példát a könyvből)
o
alaki tájszók: (írj 3 példát a könyvből)
-
társadalmi nyelvváltozatok a csoportnyelvek (az
ide tartozó tananyagot a fenti átlátható, rövid formában vázlatoljátok önálló
munkaként)
Gyakorló feladat: Mf.53/1,a és b része
Szánjatok időt arra is, hogy az új anyagrészt
memorizáljátok, megtanuljátok!
Szerintem ez 45 percbe nagyon kényelmesen belefér.
A füzetmunkáról és a munkafüzetről készített képeket keddig,
03.24-ig várom.
Jó munkát kívánok mindenkinek!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése